Swenistä
Jukka Marttinen
2003-11-06 06:41:17 UTC
Tein uudelle sähköpostiosoitteelle aliaksen, jota käytän uutisryhmissä.
Olen kahtena päivänä kirjoittanut uutisryhmiin käyttäen tuota osoitetta
ja heti alkoi tulla swen-postia ja nimenomaan tuohon osoitteeseen, joka
tämänkin viestin from-kentässä näkyy.

No tuo osoite on helppo poistaa käytöstä tarvittaessa.
Jake
2003-11-06 07:47:21 UTC
Post by Jukka Marttinen
[...]
Miksi sitten näytät alias-osoitteesi selväkielisenä uutisryhmissä? Siitä
aliaksesta lähtee se hyöty heti sillä virheellä pois.

-Jarkko
Jukka Marttinen
2003-11-06 08:50:50 UTC
Post by Jake
Post by Jukka Marttinen
[...]
Ihan kokeilun vuoksi. Tuo on helppo poistaa.

Tuosta osoitteen sotkemisesta taisi tässäkin ryhmässä olla puhetta.
Siitä miten se pitäisi tehdä ja pitäisikö sotkea ollenkaan.
Nyt minulle on täysin selvää, että toimivaa osoitetta ei kannata
uutisryhmissä käyttää.

Ja tuon aliaksen poistan käytöstä. Teen uuden ja käytän sitä sotkettuna.
Suosittelen muillekkin.
Aggro
2003-11-06 15:35:08 UTC
Post by Jukka Marttinen
Ja tuon aliaksen poistan käytöstä. Teen uuden ja käytän sitä sotkettuna.
Suosittelen muillekkin.
Minulla puolestaan on ihan toimiva osoite. Kuten huomaat se on yahoon
osoite, joten siinä vaiheessa kun arvelen että spämmiä tulee liikaa voin
poistaa tuon ja hankkia uuden.

Tämänkertaisessa osoitevalinnssani on muuten sekin etu, että swen ei
tartu siihen. Swen nimittäin hylkää kaikki osoitteet joissa esiintyy
spam sana, jota yleisesti käytetään juuri sotkemisessa hyväksi.
Kasperi
2003-11-06 14:35:22 UTC
Post by Jukka Marttinen
[...]
Aliaksen käyttäminen on minullakin osoittautunut erittäin käyttökelpoiseksi
ratkaisuksi.
Ihmettelen Soneran toimintaa etteivät he tarkista viruksia tänne tulevista
viesteistä. Olen saanut jo 4 kertaa Swenin.

-Kasperi
Jarmo P
2003-11-06 14:36:28 UTC
Post by Jukka Marttinen
[...]
Auttaako tuo alias mitään, jos varsinainen sähköpostiosoite on jo nyysseissä
korruptoitunut. Nehän tarkoittavat käytännössä samaa sähköpostiosoitetta???

Minulla on kolumbus.fi loppuinen osoite jonne jos lähettää, mutta jos olen
määrittänyt tilissäni kotiposti.net loppuisen osoitteeksi, niin kyllä viesti
vain perille tulee.
Jarmo P
Jukka Marttinen
2003-11-06 17:08:38 UTC
Post by Jarmo P
[...]
Minulla on uusi DNA:n osoite, jota en ole koskaan mihinkään uutisryhmään
laittanut enkä laita. Käytän aliaksia, jotka voin tarvittaessa poistaa.
Niin tein tuolle ***@phpointillekin ja nyt ei enää yhtään sweniä
ole tullut tuohon uuteen laatikkoon. Idea on siis se, että en koskaan
ilmoita mihinkään sitä käyttäjätunnukseen pohjautuvaa osoitetta. Vain ja
ainoastaan aliaksia.

Tietenkään siitä aliaksien käytöstä ei ole mitään hyötyä, jos se oikea
osoitekin on spammerien tiedossa.

Jatkot sfnet.atk.turvallisuus
Ilpo Kuivanen
2003-11-07 08:34:40 UTC
Post by Jarmo P
Auttaako tuo alias mitään, jos varsinainen sähköpostiosoite on jo nyysseissä
korruptoitunut. Nehän tarkoittavat käytännössä samaa
sähköpostiosoitetta???
Auttaa varmaan, jos tekee filtterin, joka heittää siihen osoitteeseen
tulevat viestit suoraan roskiin. Toinen asia, onko järkee vai ei
tällaisessa.

Toisekseen mitä tulee osoitteen sotkemiseen, suuri osa spammereista tuntuu
olevan jokseenkin kädetöntä porukkaa. Itse saan pari hassua spammia
päivässä, Swenejä on tullut muutamia. Niihin ohjelmiin, jotka noita
osoitteita keräävät, ei ole mitenkään vaikeaa veivata mukaan automatiikkaa,
jolla saa osoitteet puhtaiksi sotkuista. Ja jos posti ei maksa lähettäjälle
mikään, voi hommaa ratkoa vaikka raa'alla voimalla, eli tekemällä
kombinaatioita ja laittamalla niitä menemään maailmalle. Sitten vaan
palauteviestien avulla poimitaan toimimattomat pois. Hmm, olisiko tässä
hyvä spamminestoviritys, eli spammerille takaisin vastausviesti tyyliin "No
such recipient"...
Ilpo Kuivanen, ***@stadia.fi, http://teli.stadia.fi/~kuivanen/
Ari Laitinen
2003-11-07 08:59:16 UTC
Post by Ilpo Kuivanen
[...]
Spämmeri ei näe palauteviestejä, koska ne menevät väärään osoitteeseen. Kas
siinä on se pulma.

Yksi keino vastustaa spämmiä onkin tarkastaa onko lähettäjällä osoite
kunnossa. Harmi vain että moni systeemi kieltäytyy osoitteen tarkastuksesta,
jolloin tällaisen systeemin käyttäjä ei saa postiaan perille.
Kai Kasurinen
2003-11-08 14:05:26 UTC
Post by Ari Laitinen
[...]
Kokemuksieni mukaan lähettäjän osoitteen tarkistus toimii varsin hyvin.
Olisiko sinulla antaa esimerkkejä systeemeistä, jotka kieltäytyvät moisesta
tarkistuksesta?
Suurimpana ongelmana on erilaisten www-palveluiden ylläpitäjät, jotka
vähät välittävät siitä millä osoitteella lähettävät postia.

(Minulle voi kokeilla lähettää postia mainitsemistasi toimimattomista
järjestelmistä)
Jouni Saari
2003-11-12 09:29:22 UTC
Post by Ilpo Kuivanen
päivässä, Swenejä on tullut muutamia. Niihin ohjelmiin, jotka noita
osoitteita keräävät, ei ole mitenkään vaikeaa veivata mukaan automatiikkaa,
jolla saa osoitteet puhtaiksi sotkuista. /
Älkää nyt kaikki kopioiko ideaa, mutta toimivassakin osoitteessa "spam",
"abuse", "remove" jne stringit tuntuvat hylkivän spämmiä ja viruksia. Tämä
osoite ollut jo vuoden tai pari käytössä, ja spämmiä tulee max 5kpl/viikko.
Välillä menee monta viikkoa ilman ainoatakaan nigerialaiskirjettä tai
kiinalaista markkinointikirjettä. (90% joko nigerialaishuijauksia tai kiinan
suunnalta tulevaa kökköä) Ajattelin luopua tästä ilmaislaatikosta kun se
täyttyy spämmistä, mutta toisin kävi:-). Tietty tämä osoite hylkii myös
asiallista postia.

Yhtään Sweniä ei ole tullut, sobig.F sensijaan täytti laatikkoa hetken aikaa
yhden koneen voimalla viikkoja. (Lahtelainen operaattori ei saanut
ADSL-asiakastaan hiljaiseksi kuin pariksi päiväksi kerrallaan. Muut hiljeni
valittamalla max tunneissa, TUT-domaini:nin alta tuli nopein reaktio. )

Osassa viruksia on F-Securen mukaan filtteri, joka poistaa esim abuse ja
spam-osoitteet lähetettävien joukosta. Swen taitaa kuulua näihin, kun ei ole
näkynyt yhtään kappaletta laatikossa?

Jouni

Seppo Toivari
2003-11-06 19:43:25 UTC
Post by Jukka Marttinen
[...]
Tein saman kokeen noin kuukausi sitten ja neljäntenä päivänä uuden osoitteen
käytöstä sweniä tuli useita kappaleita päivittäin. Lopetin sotkemattoman
osoitteen käytön ja tähän kokeiluosoitteeseen ei ole enää tullut yhtään,
mutta vanhaan osoitteeseen mitä olin käyttänyt muutaman vuoden niitä pukkaa
yhä.

No Mailwasher on hetero joten Swenit ei pääse kylään ;)

Sepe