Kannettava pistää adsl purkin nurin, mikä vika?
Sahkari
2009-06-07 06:34:12 UTC
Eli käytössä d-linkin 2740b adsl purkki jonka perässä on 4 läppäriä joista 3
on wlanin kautta netissä, sitten 1 pöytäkone, 1 verkkokovalevy ja 1
valvontakamera.

Nyt viimeaikoina on netti mennyt usein nurin ja purkkiin ei saa yhteyttä
muuta kuin sammuttamalla sen. Olen huomannut että kun tytär laittaa
läppärinsä päälle niin melkein 70% menee netti poikki samantien.

Olen ajanut tyttären koneessa nortonin virustarkistuksen niin normaali
tilassa kuin safe moodissakin ja mitään trackin cookieita suurempaa ei ole
löytynyt, mutta jotenkin tuo työ tyttären kannettava on tuohon syyllinen,
siis oma päätelmä asiaan.

Viimeksi noin 2 kk sitten tytär oli ottanut vastaan jotain tiedostoa
kaverilta ja koneeseen iski pöpö jota ei saanut pois virustorjunnalla vaan
formatoin koneen silloin ja kaikki uusiksi, mutta nyt kun virustorjunta ei
löydä mitään.

Mitä tehtävissä?
Ari Laitinen
2009-06-07 07:13:26 UTC
Post by Sahkari
[...]
Ota koneesta pois laittomasti toimivat tiedostonjako-ohjelmat. Jos ei auta
niin sulje msconfig ohjelmalla kaikki itsestään käynnistyvät ohjelmat.
Sami Ketola
2009-06-07 07:35:24 UTC
Post by Sahkari
Eli käytössä d-linkin 2740b adsl purkki jonka perässä on 4 läppäriä joista 3
on wlanin kautta netissä, sitten 1 pöytäkone, 1 verkkokovalevy ja 1
valvontakamera.
Mitä tehtävissä?
Heitä d-link roskiin ja hanki tilalle oikea adsl-modeemi. Oikeasti toimivaa
d-linkkiä ei ole vielä vastaan tullut ja niitä on kuitenkin nähty nyt
kymmeniä.

Sami
.signature: no such file or directory
Sahkari
2009-06-07 08:44:30 UTC
No toi d-link on ollut mulla jo yli vuoden ja tähän saakka toiminut
moitteetta, aikaisemmin ollut zyxeliä ja linksysiä ja niistä ei jäänyt muuta
kuin huono maku. Ja modeemi toimii jos tytön kone ei ole päällä :), nyt
juuri sen koneessa menossa spyspot etsimässä pöpöjä...
Ari Laitinen
2009-06-07 09:38:45 UTC
Post by Sahkari
[...]
Tuskinpa pöpöt on syynä mutta ainahan niitä kannattaa etsiä jos on
hämäryyksiä. Veikkaanpa kuitenkin että syynä on silti laittomasti toimivat
latausohjelmat koska et sanonut niitä vielä poistaneesi.
Ville Hietarinta
2009-06-07 10:14:02 UTC
Post by Ari Laitinen
Tuskinpa pöpöt on syynä mutta ainahan niitä kannattaa etsiä jos on
hämäryyksiä. Veikkaanpa kuitenkin että syynä on silti laittomasti toimivat
latausohjelmat koska et sanonut niitä vielä poistaneesi.
P2P voi hyvinkin olla purkin toimimattomuuden syy, mutta miten ne toimii
laittomasti?
Ari Laitinen
2009-06-07 10:44:42 UTC
On Sun, 7 Jun 2009 12:38:45 +0300, "Ari Laitinen"
Post by Ari Laitinen
[...]
Se osa p2p ohjelmien toiminnasta, joka jakaa ladattua materiaalia, on
useimmiten syypää aktiviteettiin, joka tapahtuu silloin kun käyttäjä ei
varsinaisesti käytä ohjelmaa itse mutta kone on käynnissä. Se on myös se
osa, joka on laissa rangaistuksen uhalla kielletty.

Ohjeita lasten vanhemmille löytyy täältä:

http://www.tietoturvakoulu.fi/vanhemmille/kayttotapoja/tiedostonjakoohjelmat.html
Ville Hietarinta
2009-06-07 11:30:08 UTC
Post by Ari Laitinen
Post by Ville Hietarinta
Post by Ari Laitinen
[...]
Unohdat täysin mainita että materiaalin tulee olla tekijänoikeuksilla
suojattua.

Itse olen ladannut netistä mm. Hitchcockin leffoja ilmaiseksi ja
laillisesti.
Ari Laitinen
2009-06-07 16:59:05 UTC
Post by Ville Hietarinta
Post by Ari Laitinen
[...]
Tuo seikka ei liity tähän tapaukseen koska käyttäjä ei ole varmastikaan
valinnut itse mitä jakaa jos jakaa.
Tapio Salonsaari
2009-06-08 14:20:39 UTC
Post by Ari Laitinen
Tuo seikka ei liity tähän tapaukseen koska käyttäjä ei ole varmastikaan
valinnut itse mitä jakaa jos jakaa.
Eipä ole vielä sellaista P2P -softaa tullut vastaan joka jakelisi mitä
sattuun maailmalle. Kyllä ne jakoon menevät tiedostot kulkevat jossain
vaiheessa käyttäjän oman käden ja hyväksynnän kautta.

Ja kuten jo aikaisemmin mainittua, kaikki P2P -liikenne ei ole
pirawarea, vaan seassa menee (yhä enemmän) täysin laillista tavaraa.
Take
Ari Laitinen
2009-06-08 16:11:10 UTC
Post by Tapio Salonsaari
Post by Ari Laitinen
[...]
http://piraattiliitto.org/forum/917

"56.En tiennyt että ohjelma jakaa tiedostoja."

"57. En ole tiennyt mitä se merkitsee, että share tiedostossa on jotain.
Eipä ole tullut edes mieleen, että se merkitsisi sitä, että ne jaettaisiin
eteenpäin. Ei aavistustakaan. Mistä minä sen olisin voinut tietää ?"

"58. Minulla ei ole aavistuskaan, kuka niitä tiedostoja on share tiedostoon
pistänyt ja miten ne ovat sinne joutuneet. Minä en niitä sinne ole
pistänyt."

"59 . p2p softa on siitä syystä ollut päällä, että jostain syystä ohjelmassa
on ollut oletuksen "load at start up". En ole ollut tietoinen siitä. Jos
olisin sen tiennyt niin tottakai olisin ottanut sen pois päältä. En edes
osaa lukea käyttöohjeita, kun en osaa lukea englantia. Lisäksi kun olen
lataillut ainakin 100 eri ohjelmaa koneelleni, niin en ole koskaan lukenut
käyttöohjeita. Olisi kova homma kääntää kaikki englannista suomeksi."
Tapio Salonsaari
2009-06-09 06:26:22 UTC
Post by Ari Laitinen
Post by Tapio Salonsaari
Post by Ari Laitinen
[...]
Saahan sitä kiistää tekosiaan ihan rauhassa. Nyt kuitenkin puhutaan
ovista ja ovenpielistä, P2P -softat tarvitsevat käyttäjän toimia että
tietävät mitkä leffat ja tv-sarjat pitää pistää jakoon ja se ei
käyttäjän teeskennellystä tai aidosta tyhmyydestä muuksi muutu.

Ja se, oliko alkuperäisen kysyjän ADSL-modeemin perässä torrent-, DC++,
emule vai mikä client ei sinänsä liity tähän yhtään mitenkään.
Take
Ari Laitinen
2009-06-09 06:31:34 UTC
Post by Tapio Salonsaari
[...]
Näin ei voi olla siitä syystä että nuo verkot eivät toimisi jos käyttäjien
pitäisi itse osata määritellä mitä ne jakavat. Torrentit perusasetuksillaan
jakavat kaiken sen mitä itse lataat ainakin latauksen aikana riippumatta
siitä tietääkö käyttäjä sen toimivan niin. Siis kerrtaan... jos oletuksena
mitään ei jaettaisi nuo verkot kuihtuisivat kasaan jo ennen kuin syntyvät.
Tapio Salonsaari
2009-06-09 08:24:59 UTC
Post by Ari Laitinen
Post by Tapio Salonsaari
[...]
Kyllähän se käyttäjä tuon määritteleekin lataamalla varsinaisen torrent
-siementiedoston ja lataamalla haluamansa pätkän. Siitä voidaan sitten
vääntää kättä voiko käyttäjä omaan hölmöyteensä vedoten päästä
tekijänoikeusyhdistysten vaateista kuin koira veräjästä.

Mutta edelleen, ei nuo P2P -softat jaa (tai ainakaan minun tiedossani ei
ole softaa joka noin tarkoituksellisesti tekisi) itsekseen mitä sattuun
tiedostoja vaan käyttäjä sen määrittelee tavalla tai toisella mitä verkkoon
tarjotaan.
Take
Akseli Mäki
2009-06-09 17:43:37 UTC
Post by Tapio Salonsaari
[...]
Osa jakaa automaattisesti kaikki ladatut tiedostot, myös keskeneräiset
lataukset, osassa taas valitaan aina erikseen mitä jaetaan.

Kun vielä oli täysin laillista ladata mielin määrin musiikkia
vertaisverkoista niin itse latailin niitä yksinkertaisilla hakutermeillä
satoja ellei tuhansia kappaleita kerrallaan, enkä todellakaan niitä
erikseen sen jälkeen lajitellut niin että olisi karsinut turhat pois,
annoin soitto-ohjelman järjestellä ne artistien mukaan jolloin ne turhat
kappaleet roikkuvat syrjässä mutta mukana. Olisi vienyt paljon enemmän
aikaa katsoa tarkkaan mitä lataa, kuin mitä tuolla tavalla tein.

Osa tiedostoista oli sellaisia joita en missään nimessä olisi halunnut
ladata/jakaa erikseen. Sama voi päteä videoihin yhtä lailla. Jos latailee
vaikka jotain kokonaisia sarjoja, puhutaan vaikka 50 jaksosta, niin mukaan
voi eksyä vaikka harhauttavasti nimettyä lapsipornoa, josta ei välttämättä
ole yhtään tietoinen jos ei ole katsonut jokaista kappaletta erikseen.

Tuon ensimmäisen kappaleen idea on siis että jos on tottunut toisenlaiseen
P2P ohjelmaan, voi toisenlaisen ominaisuudet yllättää.
Jaska
2009-06-08 12:45:59 UTC
Post by Sahkari
Nyt viimeaikoina on netti mennyt usein nurin ja purkkiin ei saa yhteyttä
muuta kuin sammuttamalla sen. Olen huomannut että kun tytär laittaa
läppärinsä päälle niin melkein 70% menee netti poikki samantien.
Mahtaako tytär olla mallia ns. nörttityttö joka on itsekseen vaikkapa
laittanut Windows 7 betaversion koneelle? Silloin voisi olla jotain näitä
Winkku seiskan vaivoja?
http://social.technet.microsoft.com/Forums/en-US/w7itpronetworking/thread/10
178abb-59e7-45cd-beef-ed76b2605b13

Tuota todennäköisemmin uudehkon(?) kannettavan koneen käyttis on kuitenkin
Vista. Siinä voisi kokeilla poistaa tyttären koneesta Wlan-adapterin. Sitten
Windowsin hakea sen tulille uudelleen, eikä aluksi sorki mitään kohtia vaan
koettaa sellaisenaan.

Noita edellisessä threadissa mainittuja IPv6 kohtiakin voi kokeilla ruksata
pois TCP/IP-asetuksista. Mutta tällaiset menee pitkälti arvailujen puolelle,
kun ei edes omista kyseisen merkkistä purkkiakaan.
Post by Sahkari
Viimeksi noin 2 kk sitten tytär oli ottanut vastaan jotain tiedostoa
Mikäli Wlani tuoltakin koneelta käytettynä on kuitenkin toiminut moitteetta,
viikko pari sitten, täysin ongelmitta, niin tietysti voisi katsella jos
saisi palautettua Vistan rekisterin tuolta ajalta. Siis jos osaa tehdä, ja
jos palautuspisteitä löytyy.
-Jaska
Sahkari
2009-06-08 16:33:33 UTC
Tyttären koneella ei ole mitään latausohjelmia, mutta tuon aikaisemman pöpön
hän sai aikaiseksi ottamalal vastaan jotain muusiikki ja elokuvatiedostoja
kavereilta ja joissakin niissä oli pöpö mukana.
Erikoista tuossa on vaan se että melkein heti kun tytär laittaa koneen
päälle niin aika pian on adsl modeemi nurin, mutta jos tyttären kone ei ole
netissä niin adsl purkki pysyy hyvinkin pystyssä, eli vika on tuossa
tyttären koneessa, mutta voiko olla pöpöä jota ei virustutkat löydä ja voisi
aiheuttaa tuon?
-Jaska
Ari Laitinen
2009-06-08 19:33:28 UTC
Post by Sahkari
[...]
Purkki ei tietenkään mene jumiin koneen itsensä vuoksi vaan sen vuoksi mitä
kone lähettää tai vastaanottaa netistä.

Sellaista ongelmaa voi analysoida hyvinkin tarkasti esim. Wiresharkilla.
Toisaalta jos analysointi ei sinänsä kiinnosta voisi alkuun kokeilla vaikka
pistää palomuurista kaikki liikenne kielletyksi ja avata sitä sitten vähän
kerrassaan jos sen saisi näin pysymään kasassa.

Itse kyllä tutkisin tuon verkkoliikenteen sisällön heti ensimmäiseksi. Aivan
äärimmäisen karkean testin voit tehdä kytkemällä adsl johdon irti ja
katsomalla kaatuuko purkki siitä, että kone liittyy paikallisverkkoosi vai
siitä mitä se touhuaa netissä. Jos se ei pääse nettiin ja adsl-purkki pysyy
kasassa silloin niin melko todennäköinen ongelma on se, että se avaa liian
monta yhteyttä nettiin - toistaiseksi tuntemattomasta syystä.
Asko Ikävalko
2009-06-13 08:19:28 UTC
todennäköinen ongelma on se, että se avaa liian monta yhteyttä nettiin -
toistaiseksi tuntemattomasta syystä.
Komentokehoitteeseen näpyteltävät loitsut 'netstat -s' sekä
'netstat -a -b' kertovat aika paljon siitä mitä yhteyksiä koneelta on auki.

Voidaan vaikka yhdessä tulkita niitä tulosteita, jos Sahkari laittaisit
copy-pastena molempien komentojen tulosteet seuraavaan vastausviestiisi?

-Asko
Sahkari
2009-07-12 08:05:28 UTC
Tätä kokeilin ja tuo -s komento onnistui ja siellä ihmetytti seuraava
tulostuspyyntöjä 250 kpl ?
Tuota viimeistä ei saanut suoritettua kun ilmoitti että pitää suorittaa
korostettuna
-Asko
Jaska
2009-06-09 07:26:00 UTC
Post by Sahkari
tuon aikaisemman pöpön
hän sai aikaiseksi ottamalal vastaan jotain muusiikki ja elokuvatiedostoja
kavereilta ja joissakin niissä oli pöpö mukana.
Kerroit tuon nyt jo toistamiseen. Mutta arvatenkaan pöpöllä ei tuolloin
aikaisemmin ollut mitään vaikutusta ADSL-purkin pystyssä pysymiseen, vai
oliko?
Post by Sahkari
[...]
Tässäkin vähän nyt kerrot toistamiseen melkein samat tiedot kuin
avajaisviestissäkin. Vikojen mahdollista paikallistumista auttaisi kuitenkin
uusien ja täsmentävien tietojen kertominen.
Post by Sahkari
Post by Jaska
Siinä voisi kokeilla poistaa tyttären koneesta Wlan-adapterin.
Sitten Windowsin hakea sen tulille uudelleen,
Tuo _saattaa_ mahdollisesti vaikuttaa tai auttaa asiaan, jos ko. koneen
kanssa on vaikka liehuttu erilaisissa nettikahviloissa tms. joissa on
etsiskelty paikallisia Wlan-verkkoja.
Post by Sahkari
Post by Jaska
saisi palautettua Vistan rekisterin tuolta ajalta.
Tyttären koneen käyttistäkin kyselin, eli Windows Vistako on kyseessä?
Post by Sahkari
Olen huomannut että kun tytär laittaa läppärinsä päälle niin melkein
70% menee netti poikki samantien.
Mutta siis 30% tapauksia kaikki toimii moitteetta koko ajan vai? Silloin
kannattaa itse seurailla että mikä on se eroavuus noiden kahden käyttötavan
välillä. Onko toisessa tapauksessa useampia koneitanne tai jokin tietty kone
(kenties juuri oma koneesi) verkossa aktiivisena ja toisessa tapauksessa ei
ole?
Missä järjestyksessä koneet loggautuivat verkkoon eri tapauksissa? Kykeneekö
tyttären kone _yksinään_ saamaan purkin jumiin, ja ADSL-purkin buuttaamisen
jälkeen saman tien toistuvasti perään vielä vai?

ADSL-purkin firmwarejen päivitys voi auttaa joihinkin vaivoihin, mutta jos
purkki toisaalta on jo pysynyt pystyssä parikin vuotta, niin saattaa olla
parempi olla alkaa sorkkimatta tuonne päin. Muuta kuin viimeisenä
hätävarana, kun on melkein jo valmis lemppaamaan purkin roskiinkin.

Noiden tarkempien perustietojen kyseleminen pitkänä listana ja varsinkaan
samojen asioiden tivaaminen ja kysyminen vielä toiseen kertaan ei tahdo
useimpia oikein kovin pitkälle kiinnostaa. Tsorit vaan.
-Jaska
Antti Järvinen
2009-06-08 19:25:38 UTC
Post by Jaska
Post by Sahkari
[...]
Kaverilla oli ennen muinoin adsl-reititin joka meni jumiin joka
kerta kun latasi sivuston http://www.yle.fi/ omenatietokoneella.
Reitittimen merkkiä en muista, joku halbis -> mahtaisiko tämä korjaantua
nettipurkin ohjelmistopäivityksellä, muistaakseni tuo korjaantui.

Ihmisethän ne noita reitittimiäkin tekee, tietysti kyse on vähän ikävästä
viasta jos vaikka jonkun tietyn veppisivun lataaminen laukaisee
reitittimessä bugin joka kaataa koko pöntön mutta kuten sanottu, ihmiset
ne niitäkin väsää :)
--
Costello the Warrior St:18/09 Dx:14 Co:18 In:8 Wi:12 Ch:7 Neutral
Dlvl:16 $:0 HP:129(129) Pw:52(52) AC:-6 Xp:14/83896 T:19462 Satiated
Sahkari
2009-07-12 07:43:35 UTC
Ja taas täällä saman ongelman kanssa.

Eli tytär oli lomalla ja asensin koko koneen uudestaan, ja käyttelin konetta
2 viikon aikana melkein päivittäin niin ei mitään ongelmia.
Eilen tytär tuli kotiin ja eilisen päivän netti pysyi pystyssä, mutta tänä
aamuna taas ongelmat alkoi ja tytär väittää että ei ladannut mitään mistään
eikä klikkaillut mitään linkkejä, mitä kyllä itse vahvasti epäilen. Alkaa
meneen kohta hermot tuohon likan koneeseen. Onko mitään muuta vaihtoehtoa
enään kuin pistää tuo kone netittömäksi?
Jarkko Torppa
2009-07-12 08:42:37 UTC
Post by Sahkari
Onko mitään muuta vaihtoehtoa
enään kuin pistää tuo kone netittömäksi?
Vaihtaa se adsl purkki sellaiseksi että se ei kaadu ? Saattaa
onnistua päivitämällä/vaihtamalla kyseisen vehkeen softaakin. Paha
vaan arvata mikä olisi sellainen ettei kaadu, kun sen kaatumisen
syy ei ole selvillä.

Yksi melko varma tapa olisi laittaa se siltaavaksi, siitä tosin
sitten voi tulla muita murheita.
Jarkko Torppa
Ari Laitinen
2009-07-12 09:27:11 UTC
Post by Sahkari
[...]
Eihän se hypoteesi ollutkaan se että siellä jotain linkkejä klikattaisiin
vaan sillä mahdollisesti ladataan taustalla laittomia asioita.Sellainen
touhu pistää jotkut purkit nurin. Olen kyllä nähnyt että myös laillisilla
ohjelmilla, jotka käyttävät samoja p2p systeemeitä on purkit saatu nurin.
Esim. Blizzardin TV:stäkin tuttu WOW lataa ohjelmaa niin monesta lähteestä
että erään PC:n verkkokortin ajurikin meni siitä sekaisin.
Sahkari
2009-07-13 06:12:06 UTC
No windows on asennettu sillain että tyttärellä on rajoitetut käyttöoikeudet
tietokoneeseen ja ylläpitäjä eli minä olen salasanalla suojattu, eli
käytännössä kaikki ohjelmat mitä pitäisi asentaa vaatii ylläpitäjän
vahvistuksen asennukselle, ja tämä juuri sen takia että ei asennettaisi
kaikenmaailman latausohjelmia yms.
Mikko Saukkoriipi
2009-07-14 19:34:26 UTC
Post by Sahkari
[...]
Oletko kokeillut tutkia millaista nettiliikennettä siinä on esimerkiksi
Sysinternalsin Procmon:lla tai TCPview:llä?

<http://www.sysinternals.com/>